A biztonságról, mint legfontosabb tényezőről

Mindenekelőtt szögezzük le: a motorozás bizony komoly rizikófaktorokat rejt magában. Ilyen faktor többek között saját személyes védtelenségünk. A motorozás történetében ezért mindig nagy hangsúlyt fektettek a motoros felszerelések, illetve személyvédelmi eszközök kifejlesztésére és azok széles körben való elterjesztésére. Ezek nemcsak biztonságot nyújtanak, de nagyfokú kényelmet is jelentenek a motorozás közben.

A fejlett nyugati országokban ezen személyvédelmi eszközök használatát szigorú szabályok írják elő, amelyet a hatóságok következetesen ellenőriznek is. Magyarországon ezen felszerelések köréből a bukósisak és a prizma vált kötelező felszereléssé.

A teljesség igénye nélkül említsük meg azon eszközöket is, melyek hiánya közvetlen életveszélyt jelenthet a motorosra nézve.

A motoros társadalom szerint kötelező felszerelések:

  • Bukósisak (Anyaga: speciális fémötvözet edzett műanyag borítással és merev falú belső béléssel. Általában nemcsak az ütések, hanem az égési sérülések ellen is hatásosan véd, hiszen mind külső mind belső anyaga lángálló.)
  • Motoros kesztyű (Anyaga: kívül bőr, cordura-nylon vagy kevlár, szénszálas béléssel.)
  • Dzseki (Anyaga: bőr, cordura, ballisztikus nylon, kevlár és egyéb szintetikus műanyagok.)
  • Motoros nadrág (Anyaga: bőr és/vagy szintetikus anyagok keveréke.)
  • Csizma (Anyaga: leggyakrabban bőr, de vannak szintetikus anyagból készült változatok is.)
  • Szemüveg (UV-szűrős, fényvisszaverős), illetve sisakrostély
  • Füldugók (fülhallgatós mobiltelefon-kihangosítóval)
  • Láthatósági mellény
  • Protektorok a térd, könyék, nyak, gerinc, váll stb. védelmére

Nagy teljesítményű és extrém motorozás speciális eszközei

A mai modern technológia segítségével tudósok olyan műanyagokat dolgoztak ki, amelyek rendkívül erősek, ugyanakkor igen könnyűek. Ilyen műanyagokból készülnek a biomechanikusok bevonásával tervezett protektorok, melyek kesztyűre, dzsekire, nadrágra, csizmára, ízületi- és egyéb lágyrészre erősítve védik a motorost az ütközések hatásaitól.

A protektorokon kívül a piacon már jelen van a motoros légzsák is, de a biztonsághoz nagy mértékben hozzájárul az egyre több márka által opcionálisan kínált ABS, kipörgésgátló és xenon fényszóró is.

Ellenőrzés

Mit kell leellenőrizni hosszabb túrák és a féléves karbantartási ellenőrzés során?

  1. Szemrevételezzük a gumiabroncsok futófelületének állapotát: keressünk beágyazódott csavarokat, patkószöget, apró szegecseket vagy egyéb éles tárgyakat, figyeljük a gumiabroncsok kopásának mértékét, a szennyeződés-lerakódásokat, a barázdamélységet, valamint azt, hogy egyenletes-e a két gumi centrírozása.
  2. Hideg állapotban mérjük meg a gumibelsők légnyomását. Ha eltérnek, pumpáljuk fel őket azonos értékre.
  3. Ellenőrizzük a kerekek küllőinek állapotát, valamint a felnik, a fékdobok, a tárcsák, a betétpatkók és a felfüggesztések színét, kopottságát, alakját és helyzetét.
  4. Húzzuk be a fékkarokat és győződjünk meg róla, hogy az egyes fékek képesek-e a kereket megállítani.
  5. Vizsgáljuk meg a pedálok és karok működését. Ellenőrizzük a kábelek és vezetékek egymáshoz viszonyított helyzetét. Ügyeljünk arra, hogy azok ne legyenek megtörve és összekeveredve, valamint, hogy ne zavarjanak a kormányzásban és a kilátásban.
  6. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a gázkar működőképes-e és hogy a folyadéktartályok és az egyes tömlők tartalma megfelelő szinten áll-e.
  7. Mindig legyünk tisztában az akkumulátor töltöttségi fokával és élettartamával.
  8. Az első és hátsó fényszórók, valamint a féklámpák működése, épsége és időjárástól független tisztántartása KRESZ-ben előírt kötelességünk. Ugyanez vonatkozik a rendszámtábla és a biléták láthatóságára és mindenkori felismerhetőségére is.
  9. Ellenőrizzük, hogy az indexlámpák az előírt frekvenciának megfelelően villognak-e, valamint hogy a jelzőfények, helyzetjelzők, tompított és távolsági fényszórók (vakuk, reflektorok), ködlámpák és ködfényszórók mindegyike korrekt módon működik-e.
  10. A tükröket a nyeregben ülve állítsuk be. Fontos, hogy törés, repedés, rianás, torzulás, karcolás, koszolódás ne zavarja a tisztánlátást.
  11. Ellenőrizzük a műszerfal elektronikáját és vezetékeit.
  12. Ellenőrizzük a motorolaj, az üzemanyag, az ablakmosó-folyadék, a hűtőfolyadék és a fékfolyadék szintjét. Győződjünk meg arról is, hogy a váltómű megfelelően mozog-e, és hogy annak kenőfolyadéka milyen szinten áll.
  13. Sérülések után kutatva szemrevételezzük a vázat, valamint a rugózás elemeit (például a teleszkópokat).
  14. Szemrevételezzük a felfüggesztés elemeit.
  15. Ellenőrizzük a szíjak és láncok állapotát.

Az első méterek

Fontos, hogy mindig az aktuális útviszonyoknak megfelelően kezdjünk vezetni, illetve, hogy bemelegítsük a motor abroncsait.

Amennyiben igény van rá, tanulóink az oktatótól tudnak bérelni védőfelszerelést. Felhívjuk a figyelmet, hogy nem garantált az egyéni méret megléte minden méret típus, illetve férfi-női öltözet esetén!